Pengaruh Metode Pembelajaran Aktif Terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran dalam Pendidikan Islam
Keywords:
Method, Active Learning, Islamic EducationAbstract
The low quality of learning is one of the problems faced by the education world today, such as in Islamic education. The background of this research aims to determine how effective the use of active learning methods is in Islamic education. The title of this research is "The Impact of Active Learning Methods in Islamic Education," with the reason being to determine how effective active learning methods are. The method of data collection in this study uses library research. The results of this study indicate that the implementation of active learning methods has an effect on increasing student understanding, so that students are active in class and can understand Islamic education lessons with interesting and not boring methods
Downloads
References
Aladdiin, H. M. F., & Ps, A. M. B. K. (2019). Peran Materi Pendidikan Agama Islam di Sekolah dalam Membentuk Karakter Kebangsaan. Jurnal Penelitian Medan Agama, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.58836/jpma.v10i2.6417
Ahmad, A. b. (2022). Konsep Dasar Pendidikan Terpadu. Pekanbaru: Maktabah Ali.
Ahmad Yusuf. (2020). Pesantren Multikultural: Model Pendidikan Karakter Humanis Religius di Pesantren Ngalah Pasuruan. Depok: Rajawali Press.
Astutiati, A. (2022). Implementasi Active Learning Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Pengetahuan, Keterampilan, Dan Sikap Siswa Di Era Pandemi Covid-19 Di SDN 1 Brangkal, Wedi, Klaten. Prosiding Amal Insani Foundation, 1(1), 207–217.
Auliyah, K. (2022). Inovasi Metode Pendidikan Agama Islam Melalui Active Learning. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 7(1), 29–36.
Grahito, Anggit. (2020). Belajar dan pembelajaran. Surakarta: Unisri press.
Hartati, T. (2022). Siswa Sekolah Dasar (Vol. 2, Issue 2).
Haidar Putra Daulay et al. (2020). Visi, Misi, Tujuan Dan Fungsi Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Al-hadi, 6(1), 147.
Jumarnis, M., Rahmawati, W., & Rahayu, A. S. (2023). Metode Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1204–1210. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.271
Lufri, dkk. (2020). Metodologi Pembelajaran Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran. Malang: CV IRDH.
Ningsih, T. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter. Qathrunâ, 7(1), 61. https://doi.org/10.32678/qathruna.v7i1.3030
Nuraini. (2020). Pengembangan Sistem Pendidikan Agama Islam. Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam, Vol. No. 1, 13.
Pringgar, R. F. (2020). PENELITIAN KEPUSTAKAAN (LIBRARY RESEARCH) MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA PEMBELAJARAN SISWA Rizaldy Fatha Pringgar Bambang Sujatmiko. It-Edu, 05(1), 317–329. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/download/37489/33237.
Rahmah, Syarifah. (2021). Pendidikan Bagi Perempuan: Suatu Analisis Dalam Perspektif Islam. Medan: CV. Pusdika Mitra Jaya.
S, Syaparuddin, Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41. https://doi.org/10.33487/mgr.v1i1.326
Suardi, Moh. (2018). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Budi utama.
Suyati, S., Ali, I., Radinal, W., & Arrohmatan, A. (2023). METODE PENDIDIKAN PERSPEKTIF TAFSIR TARBAWI. Jurnal Insan Cendekia, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.54012/jurnalinsancendekia.v4i1.133
Widoyo, H., Rofi’i, A., Jahrir, A. S., Rasimin, R., Purhanudin, M. S. V., & Sitopu, J. W. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Dan Menyenangkan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 6(1), 1687–1699.
ZaimZaim, M. (2019). Tujuan Pendidikan Perspektif Al-Quran Dan Hadits (Isu Dan Strategi Pengembangan Pendidikan Islam). Muslim Heritage, 4(2), 10.21154/muslimheritage.v4i2.1766
Zulhafizh, Z. (2021). Peran dan Mutu Pelaksanaan Pembelajaran oleh Guru di Satuan Pendidikan Tingkat Atas. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 328. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3344
Zulhafizh, Z. (2022). Manajemen Informasi sebagai Penguatan Pemahaman Belajar di Era Pandemi Covid 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4557–4566. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2811
QS. Al-Dzariyat: 56 (Ayat Al-Qur'an biasanya diletakkan di akhir