Analisis Strategi Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis: Studi Perpustakaan dan Sumber Referensi

Authors

  • Nurul Rizki Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Al-Jami Banjarmasin Author

Keywords:

Learning Strategy, Improve, Students' Critical Thinking Skills

Abstract

Effective learning must be able to integrate strategies that stimulate students to think critically, analyze information, and make reasoned decisions. Learning strategies that can improve critical thinking skills include problem-based learning, collaborative learning, and the use of wise open-ended questions. The problem-based approach places students in real-life situations requiring creative solutions, while collaborative learning involves in-depth discussions and the exchange of ideas among students. The use of open-ended questions encourages students to think more deeply and critically, leading them to reflect on their thinking processes. By applying these strategies, students are expected to develop their critical thinking skills, thereby contributing to optimal learning outcomes. Research results show that these strategies significantly enhance students' critical thinking skills, especially in analysis, evaluation, and problem solving. These findings demonstrate the importance of applying diverse and interactive learning approaches to foster the development of critical thinking in educational settings

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aktoprak, A., & Hursen, C. (2022). A Bibliometric And Content Analysis of Critical Thinking In Primary Education. Thinking Skills and Creativity, 10(10), 29.

Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(1), 247–264. http://journal.an nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/82

Anastasia Nandhita Asriningtyas, (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD, JKPM Vol. 5, No. (1), 25.

Anik Handayani & Henny Dewi Koeswanti, (2021). Meta-Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Basicedu Vol 5(3), 1351. p-ISSN 2580-3735 e-ISSN 2580-1147.

Asrean Hendi, Caswita & Een Yayah Haenilah, (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol 4(5), 823-824. E-ISSN : 2579-9258.

Azmi Rizky Anisa, Ala Aprila Ipungkarti, & Kayla Nur Saffanah. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Current Research in Education: Conference Series Journal. Vol 1(1). 1.

Azmi Rizky Anisa, Ala Aprila Ipungkarti, & Kayla Nur Saffanah. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Current Research in Education: Conference Series Journal. Vol 1(1). 7-8.

Budiarsa, I. G. (2021). Penerapan model pembelajaran inkuiri sebagai upaya Untuk meningkatkan prestasi belajar matematika. Indonesian Journal Of Educational Development, 1(4), 650-660.

Desi Nuzul Agnafia, (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Analisis Kemampuan Berpikir Vol (1), 45.

Epin Supini, Model Pembelajaran Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa, (2022). diakses dari https://blog.kejarcita.id/model-pembelajaran-untuk-melatih-kemampuan-berpikir-kritis-siswa/ pada 28 Agustus 2024 16.45 wita.

Gresiya Ayudia & Mariani, (2022). Penerapan Model Pembelajaran Core untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP 5 Methodist Rantauprapat, Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6.

Hardika Saputra, (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis; Kemampuan Berfikir Kritis Matematis, Perpustakaan IAI Agus Salim, 1-2.

Hasanah, A., & Haryadi, H. (2022). Tinjauan kurikulum merdeka belajar dengan model pendidikan abad 21 dalam menghadapi era society 5.0. Ghancaran: Jurnal Pendidikan Babasa dan Sastra Indonesia, 266-285. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.75 95

Ni Putu Sri Wahyuni, Ni Luh Gede Karang Widiastuti, dan Gusti Ngurah Santika, (2022). Implementasi Metode Examples Non Examples Dalam Pembelajaran Daring Untuk Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti Vol 9(3), 58. ISSN 2580-3735 (Media Cetak) ISSN 2580-1147 (Media Online).

Nida Winarti, Luthfi Hamdani Maula, Arsyi Rizqia Amalia, N. Liany Ariesta Pratiwi, Nandang, (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar, Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 8(3), 554.

Putri Vadia Dhamayanti, (2022). Systematic Literature Review: Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Indonesian Journal of Educational Development Vol 3(2), 210-212 ISSN 2722-1059 (Online); ISSN 2722-3671 (Print).

Putri, V. W., & Suripah, S. (2021). Eksplorasi Hasil Penelitian yang Terintegrasi Teknologi Informasi dan komputer (TIK) dalam Pembelajaran Matematika. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 14(2), 208-222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v14i2.11762

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicadu, 6(4), 6313-6319. https://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v6i4 3237

Ridha, M. (2020). Teori Motivasi Mcclelland dan Implikasinya dalam Pembelajaran PAI. Palapa, 8(1), 1–16. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.673

Riries Ernie Cynthia & Hotmaulina Sihotang, (2023). Melangkah Bersama di Era Digital: Pentingnya Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Vol 7(3), 31715-31719.

Setiawan, F., Hutami, A. S., Riyadi, D. S., Arista, V. A., & Al Dani, Y. H. (2021). Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 1–22. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.2809.

Setiawan, F., Hutami, A. S., Riyadi, D. S., Arista, V. A., & Al Dani, Y. H. (2021). Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 1–22. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.2809

Siti Luthfah Ridwan, (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning, Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar Vol 5(3), 644.

Thifa Ramadhani, Liola Sinta & Gusmaneli Gusmaneli, (2024). Penggunaan Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik, Journal of Creative Student Research (JCSR) Vol.2(3), 169. E-ISSN: 2963-4776; p-ISSN: 2963-5942.

Umi Muhlisah, Misdalina & Nila Kesumawati, (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis Siswa SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 07(3), 2794.

Vivi Puspita & Ika Parma Dewi, (2021). Efektifitas E-LKPD berbasis Pendekatan Investigasi terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol 5(1), 86-87. E-ISSN : 2579-9258.

Yana, E. (2021). E-Learning, Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Kognitif Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 12(2), 147-152

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Analisis Strategi Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis: Studi Perpustakaan dan Sumber Referensi. (2024). Al-Ijtima’i : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 58-82. https://barkah.my.id/e-journal/index.php/Al-Ijtima/article/view/116