Integrasi Pendidikan Islam dalam Membangun Kepribadian Muslim yang Tangguh dalam Menghadapi Tantangan Zaman
DOI:
https://doi.org/10.5281/Keywords:
Islamic Education, Muslim Personality, Challenges of the TimesAbstract
Islamic education plays a crucial role in shaping the resilient personality of Muslims, especially in facing the increasingly complex challenges of the modern world. In the context of globalization and rapid technological advancement, Muslims are required to possess strong character, noble ethics, and good adaptability. This study aims to examine how the integration of Islamic education can build a resilient Muslim personality capable of withstanding and thriving amidst various challenges of the times. The approach used in this research is a literature review and conceptual analysis of the principles of Islamic education that contribute to the development of character and personality. The findings show that Islamic education, based on the moral and spiritual values found in the Qur'an and Hadith, along with the emphasis on ethics, equips Muslims with mental resilience, emotional intelligence, and social skills necessary to compete and survive in the modern society. Furthermore, the integration of formal and non-formal education, such as family and community education, is also vital in creating an ecosystem that supports the formation of a resilient Muslim personality. Therefore, Islamic education not only shapes religious individuals but also enables them to play an active and positive role in the social changes taking place
Downloads
References
Al-Manaf, Y. (2021). Pembinaan Keislaman Pendidik dan Tenaga Kependidikan Persfektif Ahmad Hatta, Abas Mansur Tamam, Ahmad Syahrul Alim. Rayah Al-Islam, 5(02), 760–778. https://doi.org/10.37274/rais.v5i02.499
Bulu, Taqwa, Rajab, M., & Bulu, R. M. (2021). Sikap Peserta Didik pada Pembinaan Kesehatan Mental Berbasis Bimbingan dan Konseling Islam. Jurnal Konsepsi, 10(3), 174–186. https://www.p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/103
Cahyani, A. D. N., & Rasydah, A. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Membaca Anak Usia 4-5 Tahun Yang Berkorelasi Dengan Tri Pusat Pendidikan. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 110–116. https://doi.org/10.17509/cd.v11i2.21927
Cahyono, B. T. (2022). Study Management to Improve the Motivation of Educators Through Merdeka Belajar. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 1. https://doi.org/10.31958/jaf.v10i1.5490
Faizin, M., Sholihah, A., Puspita, N., & Cantika, I. (2022). Pola interaksi pendidik dan peserta didik pada abad 21 dalam perspektif pemikiran pendidikan Islam Al-Ghazali. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2 Desember), 303–316. http://journal.stitmadani.ac.id/index.php/JPI/article/view/142
Fatahuddin, A. P., & Hamka, S. H. (2022). Konsep Kepribadian Muslim dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Karakter; Kajian Tafsir Pendidikan Tematik. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 112–132.
Hakim, I. A., Waty, E. R., Husin, A., & . S. (2020). Studi Implementasi Standar Penyelenggaraan Program Pendidikan Kesetaraan Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (Pkbm) Di Sumatera Selatan. Jurnal Obor Penmas: Pendidikan Luar Sekolah, 3(1), 181. https://doi.org/10.32832/oborpenmas.v3i1.2981
Harahap, N. R., & Wulandari, P. (2022). Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Pembinaan Akhlak Siswa di MTs Islamiyah Petangguhan. Tajribiyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 85–92. https://univamedan.ac.id/ejurnal/index.php/Tajribiyah/article/view/261
Harahap, R. M. (2017). Pembentukan kepribadian muslim dalam perspektif filsafat pendidikan islam. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 6(02).
Hikmah, J., Pendidikan, J., & Vol, I. (2022). Urgensitas Nilai Pendidikan Agama Islam Dan Lingkungan Pendidikan Dalam Membentuk Budaya Religius Syarifah Rahmah, Muhammad Anggung Manumanoso Prasetyo. … Pendidikan Islam, 11(1), 116–133. https://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/view/321%0Ahttps://ojs.staituankutambusai.ac.id/index.php/hikmah/article/viewFile/321/205
Ikhwan, I. (2018). Pendidikan karakter dalam perspektif Al-Qur’an. Mumtaz: Jurnal Studi Al-Quran Dan Keislaman, 2(1), 1–26.
Indrawati, Y. T., Sujino, S., & Dacholfany, M. I. (2021). Model Pembelajaran Quantum Teaching Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. PROFETIK: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Agama Islam, 2(1), 24–30. https://doi.org/10.24127/profetik.v2i1.1830
Irawati, I., Setyaningsih, R., Rosyad, A. M., Juhji, J., & Herlinda, F. (2022). Hubungan Pendidik Dan Peserta Didik Perspektif Al-Quran. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(1), 3088–3409. https://www.jurnal.faiunwir.ac.id/index.php/Jurnal_Risalah/article/view/230
Junita, J., Zainuddin, Z., Hajar, I., Muti’ah, R., & Siregar, M. (2021). Efektivitas Prinsip Komunikasi Islam Guru dalam Pembinaan Karakter Komunikasi Siswa Kelas X MAN Rantauprapat. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 13(1), 78. https://doi.org/10.24114/jupiis.v13i1.19560
Lutfiah Hilalyani, N., Ja’far Nashir, M., & Gunawan, H. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Akhlak Siswa di MTs Muhammadiyah Blimbing Kabupaten Sukoharjo. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2). https://doi.org/10.56146/edusifa.v9i2.125
Mangka, A., Amrah Husma, & Jahada Mangka. (2022). Pelestarian Lingkungan Hidup dalam Pandangan Syariat Islam. BUSTANUL FUQAHA: Jurnal Bidang Hukum Islam, 3(2), 205–221. https://doi.org/10.36701/bustanul.v3i2.613
Musli’ah, M., Khulailiyah, A., & Lailiyah, N. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Akhlak Siswa di SMK Matsna Karim Diwek Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 2(1), 39–47. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v2i1.419
Pane, A., & Nailatsani, F. (2022). Kode Etik Guru Menurut Perspektif Islam. Forum Paedagogik, 13(1), 24–38. https://doi.org/10.24952/paedagogik.v13i1.3522
Paputungan, N., Mansur, M., Asnidar, A., Purnamawaty, R., Payuhi, F., & Rahman, A. (2022). Etika Komunikasi Guru dan Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(6), 365–373. https://www.jurnal.unismuhpalu.ac.id/index.php/JKS/article/view/2519
Rosyadi, A. R., Supriadi, D., & Rabbanie, M. D. (2021). Tinjauan Terhadap Tripusat Lingkungan Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01), 563–580. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/1329
Sahara Rita Dakwah, F., Ilmu, D. A. N., Negeri, U. I., & Lampung, R. I. (2021). Pembinaan Mental Untuk Meningkatkan Kestabilan Emosi Prajurit Tni Al Dalam Pendekatan Bimbingan Dan Konseling Islam Di Markas Kimal Kotabumi Lampung Utara. repository.radenintan.ac.id. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/16501
Sarinawati, A. (2023). Pembinaan Karakter Religius Siswa melalui Kegiatan Bina Pribadi Islam di SMP IT Raudhatul Ulum Sakatiga Indralaya Ogan Ilir. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/1418%0Ahttps://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/download/1418/1052
Sarnoto, A. Z., & Fadhliyah, N. (2022). Kompetensi Sosial Pendidik Dalam Perspektif Al-Quran. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2), 305–322. https://doi.org/https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v12i2.1426
Sarnoto, A. Z., & Fadjar, D. N. M. (2022). Pembinaan Guru Profesional Berbasis Al-Qur’an. Edukasi Islami …. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/1404%0Ahttps://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/download/1404/1021
Suseno, A. K. (2021). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Mulia Siswa SMAN 1 Bandung. Jurnal Sosial Sains, 1(7), 705–714. https://doi.org/10.59188/jurnalsosains.v1i7.157
Touwe, N. A. (2022). Inovasi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlak peserta didik SMA Negeri 47 Maluku Tengah. repository.iainambon.ac.id. http://repository.iainambon.ac.id/2612/
Yusof, N. A., Mastor, K. A., Haron, H., Basir, A., & Alias, J. (2021). Anime and Social Disorders among Secondary School Adolescents. Journal of Social Science and Humanities, 4(2), 6–13. https://doi.org/10.26666/rmp.jssh.2021.2.2